Waarde lezer, we lopen er niet mee te koop. Maar met enig regelmaat worden we erop gewezen dat ‘onze’ Hans, een ware metaalkunstenaar is. En dat mag best eens wat vaker benoemd worden. “Bij deze Hans!”. Hij is degene die bij ons de zijspanbakken aan onze motoren-, of aan uw eigen motorfiets bouwt.
Maar met het woord ‘monteren’ alleen, doen we het werk; zijn werk, ernstig tekort. Wij zien best vaak zijspanbakken waarvan we constateren dat het eigenlijk maar “zo-zo” is, tot zelfs “prutswerk”, zoals het aan de motorfiets is gekoppeld. Zonder het werk van anderen tekort te doen; onze Hans denkt- en werkt anders. In tegenstelling van wat we best vaak zien, wanneer het over deugdelijk aanbouwen van een zijspan aan een motorfiets gaat, wordt er bij ons gekeken hoe de krachten van alle aanhechtingspunten, zo goed mogelijk worden verdeeld over het gehele frame. We zoeken naar de vier sterkste punten van het frame. Al dan niet (meestal wel) met een op maat gemaakt hulpframe. Daarbij ontstaat een veel evenrediger krachtenverdeling over het linkergedeelte- èn rechtergedeelte van het motorframe! Ja inderdaad; met uitroepteken. Want geeft u zelf toe; het klinkt eigenlijk best logisch, toch? Maar zo logisch als het klinkt; het uitvoeren ervan is niet een standaard gegeven in de wereldwijde zijspan aanbouw.
Zoals onderstaande foto’s laten zien, worden er passende metalen plaats-stukken gemaakt; ik noem dit maatwerk bij voorkeur: ‘metaal-boetseerwerk’. Natuurlijk; ik zou vele honderden foto’s op kunnen scharrelen van aanbouw, hulpframes etc. welke deze Thruxton voorgingen. Maar voor nu alleen een paar foto’s van de aanbouw van een Watsonian Grand Prix aan een Brooklands Green groene Triumph Thruxton 900. Omdat deze combinatie deze week aan de beurt is om tot een goed motor-met-zijspan huwelijk te komen. We zouden Hans kunnen benoemen tot trouwambtenaar van zijspanbak huwelijken 🙂
Wat u hieronder ziet is het resultaat van het eerste ‘ruwe’ werk. Nadat alle bevestigingen gemaakt zijn, passend gemaakt zijn, worden ze afgewerkt en gepoedercoat. Wij bouwen ook voor de Triumphs een sterk; klein en elegant hulpframe. Ondanks dat het frame van een Triumph in principe sterk genoeg is. Maar om het nòg beter, rigider en bestand tegen problemen in extreme situaties te maken, besloot Hans het zo te doen. En geen haar op m’n hoofd om hem hierin tegen te spreken.
U hoeft geen techneut te zijn om te zien dat dit werk, geen ‘dagje’ werk is. Neen, vele dagen en uren gaan zitten in het juist fabriceren van de hulpstukken, hulpframes, poedercoaten, aanbouwen, uitlijnen. Puur vakwerk en het doet me altijd deugd om Hans dit te zien doen met aandacht, concentratie, vele bakken koffie èn het belangrijkst; een glimlach. En dit soort vakmanschap en maatwerk is het kenmerk van de zijspancombinaties welke door ZIJSPAN21 worden geleverd. Dat mag- en kan gezegd worden.
Na het passen en meten, wordt alles uit elkaar gehaald en gaan de afzonderlijke onderdelen naar de poedercoater. En nadat de onderdelen gepoedercoat zijn, wordt het onderstel opnieuw gemonteerd, zie de foto hieronder. Waarbij er uiterst zorgvuldig door onze Hans alle zaken zoals toespoor, voorloop en vlucht worden bepaald.