Voorraad zijspanmotoren

Het doel is de reis; niet de aankomst

Hieronder ziet u ons huidige actuele aanbod van zijspanmotoren. Alle zijspannen zijn professioneel aangebouwd en zijn RDW goedgekeurd. Daardoor allen voorzien van het benodigde L4e kenteken. 
Lees ons blog eens over het onderwerp: ZIJSPAN motor aanbouw (KLIK KLIK KLIK)
 Wij kunnen voor u aan praktisch elke motorfiets een passende Watsonian zijspanbak leveren èn aanbouwen. Wij zijn exclusief Watsonian leverancier voor heel Nederland, België en Luxemburg.

In onze showroom staan het gros aan modellen uit de stal van Watsonian, gemonteerd aan een motorfiets. En we schuiven het niet onder stoelen of banken; we hebben ‘iets’ met Triumph. Daarom zult u vaak complete zijspanmotoren bij ons ontwaren met als basis een model van dat merk. Echter; zo door het jaar heen bouwen we verschillende zijspannen aan motoren van diverse pluimage; Triumph, Harley Davidson, Indian, Moto Guzzi, Honda, BMW, Kawasaki, Honda e.a. We zoeken de mooiste en beste jong/weinig gebruikte motoren voor u op; alle motoren krijgen een onderhoudsbeurt en uitgebreide check-up, voordat ze als motor-met-zijspan geleverd worden. Overigens is inruil van uw motor bespreekbaar.

 

Hieronder foto’s van enkele door ons gebouwde zijspanmotoren:

Indian Chief met Watsonian GP700

.

.

BMW RnineT met Watsonian GP700 in BMW C10 Mediterranblau

.

.

Triumph Thruxton zijspanmotor met Watsonian Grand Prix in brooklands green.

.

.

Triumph Bonneville America zijspanmotor met Watsonian Grand Prix.

.

.

Indian Scout met Watsonian Grand Prix

.

.

Harley Davidson Softail de Luxe met Watsonian GP700

.

.

.
Hieronder foto’s van enkele zijspanmotoren welke u in onze showroom kunt vinden:

Triump Bonneville T120 zijspanmotor

(Overige foto’s volgen) De Triumph Bonneville T120 Gold Line heeft inmiddels een iconische status. Zeer bijzonder in deze two-tone kleurstelling van mat zwart-zilver. We hebben besloten om er een Watsonian Grand Prix aan te bouwen, maar dan zonder de overbekende metalen ‘straps’ op de bovenkant. Hierdoor heeft de motor een compleet andere uitstraling gekregen. De motor is van 2022 en dus nagenoeg nieuw. Wilt u deze zijspanmotor komen bekijken? Maak dan een afspraak of loop binnen op zaterdagochtend tussen 10.00 en 12.30 uur.
Het leuke van een Bonneville is dat de eigenaar hem kan tweaken naar eigen smaak. Een ander stuur om iets meer naar voren te zitten; een ander cafe-race zadel? Iets met lichten of kleine smaak-aanpassingen; vult u zelf maar in. Op de spaken na is bijna alles uitgevoerd in matzwart met matgrijs. Hierdoor verandert het nostalgische wat de chromen versies hebben naar een duidelijk moderne ‘vertaling’. Ook de Watsonian Grand Prix hebben we gespoten in deze bijzondere kleurstelling, waarbij we de aluminium straps weg hebben gelaten. Voortaan gaat deze Watsonian versie door  het leven met de toevoeging: EVO.

De Bonneville is uiteraard verre van een nieuwigheid voor Triumph. Het verhaal begon in 1959 met de eerste Bonneville T120. Die kreeg de naam “Bonneville” als eerbetoon aan de snelheidsrecords van J. Allen, die een “sigaar” bestuurde met een Triumph-motor op de beroemde zoutvlakten van Bonneville in Utah. “T120” verwijst simpelweg naar het feit dat deze Triumph 120 mijl per uur kon halen, zowat 195 kilometer per uur. Dat was de start van een legende, een succesverhaal voor Triumph, welke met een onderbreking in de tachtiger jaren, daarna toch weer tot leven kwam.

Merk: Triumph
Type: Bonneville T120 Gold Line matt black/silver
Cylinder inhoud: 1200 cc / 80 PK / 105 Nm
Bouwjaar: 2022
Kenteken: L4e
Type Zijspan: Watsonian Grand Prix EVO

Kilometerstand: 5.000
Kleur: mat zwart/zilver
Prijs: € 29.900,–

.

.

.

Triumph Thruxton Ace zijspanmotor

Begin van de zestiger jaren was er een truckerscafé in Londen dat het episch centrum werd van de tegendraadse levensstijl van een deel van de motorrijders. Dat Ace Café werd zowel beroemd als berucht als verzamelplaats voor motorrijders in het algemeen. En vooral voor berijders van café racers in het bijzonder.

Om de rijke historie die Triumph Motorcycles en het Ace Café delen te onderstrepen, bracht Triumph een unieke Special Edition van de Thruxton uit, logischerwijze de Thruxton Ace genoemd. Deze ‘Ace’ is op subtiele wijze voorzien van de historie van beide cultmerken, met het beroemde Ace Café logo op de tank, zijpanelen en achterzijde. De velgen met spaakwielen zijn zwart en de aanwezige ‘racing stripe’ over de tank maken dat deze ‘Ace’ eruit ziet alsof ze startklaar is voor de ‘pole position’.

Wij bouwden aan deze ‘Ace’ een nieuwe Watsonian GP Manx. We hebben het zijspanwiel aangepast waardoor passend bij de wielen van de motorfiets: chromen spaken met hoogglans zwarte velgen. Een daverende combi welke veel bewondering zal gaan oogsten. Ze rijdt heerlijk en stuurt makkelijk en zelfverzekerd. De Watsonian Manx is een iets kortere versie van de Grand Prix. Het verschil in totale lengte zit ‘m met name in de achterkant van de zijspanbak.

De iconische Triumph Thruxton blijkt uitstekend geschikt te zijn voor zijspangebruik. Bovendien: zuinig in verbruik, extreem betrouwbaar en zeer betaalbaar in onderhoud. Samen met de Watsonian Manx heeft het een uitgebalanceerde kracht-gewichts verhouding. Dit exemplaar rijdt en klinkt super en heeft zeer weinig kilometers gereden.

Merk: Triumph
Type: Thruxton 900 efi ACE
Cylinder inhoud: 865 cc / 69 PK
Bouwjaar: 2014
Kilometerstand: 19.500
Kenteken: L4e, RDW keuring volbracht
Type zijspan: Watsonian GP Manx (nieuw) met laag windscherm
Kleur: Wit/zwart
Prijs vanaf: € 22.900,–
.

.

.

Triumph Zijspanmotor te koop

Triumph Thruxton zijspanmotor met Watsonian Prescott te koop

Deze motor zijspancombinatie achten wij als één van de meest uitgebalanceerde cafe-racer-met-zijspan. Immers is ‘looks’ belangrijk, maar het goed en fatsoenlijk kunnen rijden op een zijspan is natuurlijk essentieel. Deze combinatie is afgebouwd met een nieuwe Watsonian Prescott en perfect uitgelijnd. Uiteraard. En dat heeft voor een zeer strak sturende combinatie gezorgd. Ook het zijspan werd gespoten in de bijzondere zwart metallic kleur.

De iconische Triumph Thruxton blijkt uitstekend geschikt te zijn voor zijspangebruik. Bovendien: zuinig in verbruik, extreem betrouwbaar en zeer betaalbaar in onderhoud. Samen met de Watsonian Manx heeft het een uitgebalanceerde kracht-gewichts verhouding. Dit exemplaar rijdt en klinkt super en heeft zeer weinig kilometers gereden.

Er zijn op- en aan deze Thruxton 900 een flink aantal extra’s toegevoegd, hou je vast:
– Een upgrade LSL rem/schakelset € 400,–
,- Een YSS achterdemperset € 450,–
een luxe olievuldop € 40,–
– Carterbeschermer € 125,–
kettingbeschermer chroom € 130,–
– Customized race-zadel met bijpassende zittingset in de zijspanbak € 850,–
– Een ‘Monza’ tankdop € 150,–

Al met al dus een zéér complete bijzondere zijspanmotor combinatie.

Merk: Triumph
Type: Thruxton 900 efi
Cylinder inhoud: 865 cc / 69 PK
Bouwjaar: 2013
Kilometerstand: 7.400
Kenteken: L4e, RDW keuring volbracht
Type zijspan: Watsonian Prescott (nieuw) met Brooklands windscherm
Kleur: Phantom Black metallic
Prijs: € 23.990,–

.

.

.

Triump Thruxton zijspanmotor

De Triumph Thruxton 900 efi zijspanmotor in de ‘Tornado Red’ kleurstelling, met de Watsonian Prescott is even begeerlijk als een glas water in de woestijn. ‘Classic meets modern’ is van toepassing op deze zijspan combinatie. Toen we de werkplaats uitreden om naar de foto locatie te gaan, merkten we gelijk dat het wandelend publiek ging stilstaan. Vele bewonderende blikken en goedkeurende geluiden. Het stuurt en rijdt ‘gewoon’ verschrikkelijk goed!

De iconische Triumph Thruxton blijkt uitstekend geschikt te zijn voor zijspangebruik. Bovendien: zuinig in verbruik, extreem betrouwbaar en zeer betaalbaar in onderhoud. Samen met de Watsonian Manx heeft het een uitgebalanceerde kracht-gewichts verhouding. Ook dit exemplaar rijdt en klinkt super en heeft zeer weinig kilometers gereden.

Merk: Triumph
Type: Thruxton 900 efi
Cylinder inhoud: 865 cc / 69 PK
Bouwjaar: 2009-07
Type Zijspan: Watsonian Prescott (nieuw) met Brooklands windscherm

Kilometerstand: 8.900
Kenteken: L4e, RDW keuring volbracht

Kleur: Tornado Red
Prijs vanaf € 20.900,–

.

.

.

BMW R50 zijspanmotor

Deze BMW R50 zijspan is aan het eind van 2017 van A tot Z gerestaureerd door een BMW specialist in het noorden van het land. Daarna is ze regelmatig gebruikt en de motor blijkt in praktijk een zeer betrouwbare partner te zijn. Met een acceptabel verbruik van 1 op 16,5. Ook het cardan en versnellingsbak zijn gereviseerd. Er is gekozen om het blok van een R100/7 uit de zeventiger jaren in te bouwen, zodat u in het huidige verkeer prettig vlot kunt meekomen. Een purist zal hier wellicht van zeggen dat het blok niet origineel is, maar een pragmatischer ingesteld medemensch zal begrijpen dat het hierdoor een zijspanmotor voor dagelijks gebruik is ontstaan. Tja, het is aan u om er iets- of niets van te vinden. Van deze BMW zijspanmotor zegt men altijd: “die hééft ’t”.

Een bijzonderheid is dat er tevens een ‘Hoske’ tank is gemonteerd. De zijspanbak stamt uit de veertiger jaren en is een Stolz; handgevormd aluminium, een eenvoudige zitting en bergruimte achter de rugleuning. Een zéér zeldzame zijspan en een erg leuke verschijning op straat, houdt u rekening met spontane gesprekken.

Sinds de restauratie zijn er circa 5.000 probleemloze kilometers mee gereden. Wij hebben een iets lager stuur gemonteerd, voor een iets sportievere zit. Gevonden in de schappen van Becks motoren in Wijhe; een méér dan uitstekend adres voor alles wat met BMW’s te maken heeft. “Goed Volk’ had mijn vader over ze gezegd, als hij nog geleefd had. Tevens zijn de uitlaten ‘gewrapped’ met titanium wrap, immers wil het oog ook wat. Een knipoog naar de cafe racers.

Deze combinatie rijdt, stuurt, schakelt en remt uitstekend en recentelijk is er een grote onderhoudsbeurt uitgevoerd door specialist Beck’s motoren. Deze zijspan is klaar voor vele probleemloze kilometers. Omdat deze span zo makkelijk stuurt, voldoende vermogen heeft en betrekkelijk zuinig rijdt, brengt het geheel een groteske glimlach bij de berijder teweeg. En realiseert u zich eens dat een gerestaureerde BMW R50 echt iets anders is dan een originele broer met 90.000 km achter de motorkiezen.

Merk: BMW
Type: R50 zijspan
Kleur: Zwart
Cylinder inhoud: 980 cc / 60 PK
Bouwjaar: 1962
Kilometerstand: 4.600
Kenteken: L4e
Prijs: € in overleg

.

.

.

Triumph Bobber zijspanmotor: verkocht.

Te laat: verkocht. Maar niet bevreesd; wij gaan op zoek naar een geschikte Bobber en bouwen opnieuw een fraai exemplaar.

Merk: Triumph
Type: Bobber
Cylinder inhoud: 1200 cc / 77 PK
Bouwjaar: 2017
Kilometerstand: 5.400
Kenteken: L4e
Type zijspan: Watsonian Sterling (nieuw)
Kleur: zwart – n.n.b.
Prijs: € 29.500,–

.

.

.

Triumph Streetcup zijspanmotor

(Overige foto’s volgen) Aan een nagenoeg nieuwe Triumph Street Cup in de combinatiekleur JetBlack/Silver bouwden we de Watsonian Monza zijspanbak. Onze spuiter maakte er een geweldige two-tone van, inclusief het gouden streepje! We kozen voor de lage voorruit.
De Street Cup heeft een uitstekend koppel en het verschil met de hier bovenstaande Triumph Thruxtons is dat de zit nagenoeg rechtop is; bij de Thruxton zit u licht naar voren. En hoewel het motorblok vrijwel identiek is, heeft Triumph bij de Street Cup gekozen voor een lager vermogen, maar het 15% hogere koppel is al bereikt bij 3.250 toeren per minuut. En dat maakt de motor evengoed ook zeer geschikt voor zijspangebruik. 
Tijdens de testrit bleek dat deze zijspancombinatie méér dan zeer vlot in het huidige verkeer rijdt, maar ik moest me nog kalm houden, omdat de motor nog ingereden moet worden. De huidige kilometerstand is circa 450 kilometer.

Merk: Triumph
Type: Street Cup
Cylinder inhoud: 865 cc / 55 PK
Koppel: 80 nM bij 3.250 t/m
Bouwjaar: 2019
Kenteken: L4e
Kilometerstand: 450
Type zijspan: Watsonian Monza (nieuw) in two-tone gespoten
Kleur: Black/Silver
Prijs: € 24.500,– (B.T.W. motor)

.

.

.

Binnenkort verwacht: BMW R100R met Duna zijspanbak

We gaan een BMW R100R verbouwen naar een café racer look, dit maal met een klassieke Duna zijspanbak. Omdat wij ons niet kunnen vinden in de kwaliteit van het onderstel, hebben we besloten om een gloednieuw Watsonian Prescott onderstel te gaan gebruiken. Wordt vervolgd.

.

.

.

Moto Guzzi V850 GT Te koop.

Een zeer bijzondere ‘GT850’ omdat van deze kleur er slechts 300 stuks zijn geleverd. Blue Avio Perlato. Deze blauwe heer stamt uit 1973.
Het fijne van de 850 GT is dat het koppel bijna gelijk aanwezig is, wanneer u de gashendel beroert. Gelijk ga ik u vertellen dat alles wat je doet op deze toerbuffel, wat ’trager’ reageert dan de iets dynamischer motorfietsen van Triumph. Het is geen nadeel, maar ‘gewoon anders’.

De motor is gerestaureerd door Robers motoren, de Guzzi specialist uit het oosten des lands. Hierbij is het vooral de techniek welke vernieuwd/gereviseerd is. Alle kappen en tank zijn opnieuw gespoten, maar de originele patina is behouden gebleven, doordat niet al het chroomwerk is vernieuwd. 
De motor rijdt soepel, laat zich makkelijk zonder veel geluiden schakelen en schakellui rijden. Ik ben persoonlijk erg fan van dit blok; de trillingen zijn in het stuur nagenoeg minimaal en de motor loopt zijdezacht. De carburateurs zijn niet gereviseerd, maar vervangen voor gloednieuwe exemplaren. Dat kwam ook het benzinegebruik ten goede en de motor pakt in elk toerengebied lekker door. De gespaakte velgen zijn de begeerde Borrani velgen. En natuurlijk; het is een oude motor, maar het is niet heel erg ‘ouderwets’ rijden. Hooguit een beetje en na een paar kilometer wilt u geen moderne motor meer. De machine lijkt met u te praten en ik word altijd erg rustig van deze machine. Na revisie heeft de machine ruim 5.000 kilometers gereden.

Merk: Moto Guzzi
Type: V7 850GT
Cylinder inhoud: 850 / 57 PK
Koppel: 80 nM bij 3.250 Tpm
Bouwjaar: 1973 – juni
Kilometerstand: 4.000
Kleur: blue avio perlato (blauw/grijs)
Prijs: in overleg

.

.
.

 

Binnenkort verwacht: BMW RnineT Racer

Ook weer zo’n ontzettend mooi project op stapel. We gaan aan deze speciale BMW RnineT Racer een Watsonian Sterling bouwen. In de komende maanden zullen foto’s gaan volgen. Deze RnineT, (of schrijf je R Nine T, of R Nine T) heeft een verhoogde clip-on stuurset gemonteerd gekregen, voorzien van de originele uitlat, handvat verwarming, Wunderlich zadel voor een hoger comfort en hier en daar wat carbon delen. Wat opvalt bij deze motor is de zeer gelijkmatige krachtsverdeling door het toerbereik heen. Daardoor erg geschik voor zijspangebruik.  

Merk: BMW
Type: R nineT Racer
Cylinder inhoud: 1.100 cc / 110 PK
Bouwjaar: 2018
Kenteken: na aanbouw L4e

Kilometerstand: 12.500
Type zijspan: Watsonian Sterling
Kleur: BMW wit
Prijs: € n.n.b

.

.

.

Let op: Een enkele keer hebben we een nette Watsonian occasion in voorraad staan, informeer!

.

.

.

Hieronder foto’s van enkele door ons gebouwde zijspanmotoren:

Indian Chief met Watsonian GP700

.

.

BMW RnineT met Watsonian GP700 in BMW C10 Mediterranblau

.

.

Triumph Thruxton zijspanmotor met Watsonian Grand Prix in brooklands green.

.

.

Triumph Bonneville America zijspanmotor met Watsonian Grand Prix.

.

.

Indian Scout met Watsonian Grand Prix

.

.

Harley Davidson Softail de Luxe met Watsonian GP700

.

.

 

 

COPYRIGHT © 2024 ZIJSPAN21, DOOR MARK VAN BRAAM
Niets uit deze bovenstaande informatie mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, website of openbaar gemaakt worden in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch of door fotokopieën, opname, of op enige andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van ZIJSPAN21.