Waarde lezer, naast het bouwen en aanbouwen van prachtige zijspannen aan motoren, is er recentelijk nòg een liefhebberij ontstaan: het deelnemen aan klassieker race en/of demo evenementen. Door het jaar heen, met name natuurlijk in het voorjaar/zomer/najaar, zijn er in Nederland verschillende ‘Classic Race’ evenementen. Hoewel de laatste jaren vaak vervangen door ‘Classic Demo’ evenementen. Wat het verschil is; daar kom ik later op terug.
Afgelopen zaterdag vond net buiten het Overijsselse Gramsbergen, het jaarlijkse ‘Gramsberger Classic TT’ plaats. In Anerveen om precies te zijn. Wij (bestuurder: Gerard Schepers en bakkenist Mark van Braam) hadden ons ingeschreven met onze klassieke BMW ‘kneeler’ zijspan, uit 1972. Ik kan u, naast het rijden op een zijspan (maar dat is een terzijde), van harte aanbevelen om eens te gaan kijken bij één van de georganiseerde klassieke race evenementen. De meest bijzondere motoren zijn te bewonderen, in klasses van 50cc tot 500cc. BMW, Benelli, BSA, Casteli Aermacchi, DKW, Ducati, Honda, Kreidler, Matchless, Motobi, Moto Guzzi, MV Agusta, MZ, Parilla, Puch, Yamaha en vele andere passeren u de dag voorbij op het circuit.
Hartje zomer, opstaan om 05.00 uur om op tijd aan de Anerveense weg te zijn. De deelnemers staan met hun bus, caravan etc op een weiland en aan op het eind van dat weiland het uitzicht op het afgesloten-voor-overig-verkeer, circuit. Wat locatie betreft kun je het bijna niet mooier hebben.
Ons ‘gele monster’ staat ongeduldig te wachten. Gepoetst en gesteven, voorzien van voldoende ‘peut’ en het mag gezegd worden; ons zijspan trekt vele bewonderde blikken van zowel toeschouwers als ook mede-coureurs. En terecht; hoewel een terzijde.
De dag begint met de ‘line-up’ om gekeurd te worden; per motor is er een official van de CRT die kijkt of er geen technische gevaren aanwezig zijn. Natuurlijk is niet alles te voorkomen, maar zo’n keuring is een gewenst onderdeel van de dag. Een gezellige sfeer en je voelt ook een prettige opwinding bij zowel de coureurs alsook bij alle vrijwilligers. Zonder de geweldige organisatie en vrijwilligers zou zulks een dag nooit mogelijk zijn. Dus ik zeg bij deze: groteske hulde!!!
Het ongeduld spat eraf; waarde Gerard!
Even wachten voordat we het circuit op kunnen rijden; vaak zijn de zijspannen het laatst aan de beurt. Niet zo gek toch; wij vinden de zijspanklasse de koningsrit van de dag. Overigens; wie de meneer op klompen is, weten we niet.
Tijdens het wachten vooraf de 2e manche, was het tamelijk heet. Maar welk een gelukje, een lieftallige jongedame wist voor verkoeling te zorgen!
En u ziet het hieronder; de vorm is inmiddels aanwezig; de juiste circuit snelheid gaat de komende maanden/jaren volgen 🙂 En u mag best weten; dit was onze eerste deelname ooit. Alle andere zijspandeelnemers bleken een schat aan ervaring te hebben; sommigen al méér dan 30 jaar. Het klassieke racen blijkt een ‘ziekte’ te zijn die bij veel deelnemers pas op zeer hoge leeftijd gestopt wordt. Los van wat pechjes bij enkele deelnemers zijn de manches van ons technisch vlekkeloos verlopen.
En zoals u het hierna echt ziet: een derde prijs in de zijspanklasse!
Echter zou ik nog terugkomen op het woord ‘demo’ in plaats gebruikt van ‘race’. Het zit namelijk zo; bij een race, worden de 3 snelste coureurs geëerd met een prijs; bij een ‘demo’ worden prijzen uitgereikt aan degene die de meest constante tijden weet te rijden. En dat is dus de verklaring dat wij; degene die tijdens elke manche ingehaald werden door het gehele veld en dus steevast als laatste eindigden, toch een prijs in de wacht wisten te slepen.
Jaja, het was me echt wat!