NEC in Birmingham en Watsonian bezoek

NEC in Birmingham en Watsonian bezoek
28 november 2023 Mark van Braam
In Geen categorie

Waarde lezer, het laatste weekend van november staat in Groot Brittanië altijd in het teken van de ‘Biggest Motorcycle Show’ in de NEC hallen. Welke gelegen zijn aan de oostzijde van Birmingham. En ook dit jaar togen we erheen, dit maal een tweeledige missie: Motorshow bezoek èn twee gereedstaande zijspanbakken bij de fabriek in Watsonian ophalen.

Maar eerst moet er gereisd worden en al vroeg in de ochtend togen we richting Calais, waar ‘onze’ ferry al op ons lag te wachten. Hoewel het weer natuurlijk zo wisselvallig is als de vaderlandsche politiek; dit maal was de heenreis schitterend. Een koude, maar praktisch volledige blauwe lucht. En dat liet zich goed fotograferen. De ‘white cliffs of Dover’ werd aan de binnenkant van m’n ogen bezongen. En hoewel de camera haar best deed; de werkelijkheid was vele malen indrukwekkender. Vanwege de laagstaande najaarszon, werden de witte kliffen witter dan dat ze normaliter zijn op een troosteloze dag. Dus dat was volop genieten geblazen aan boord.
Ik had een hotel geboekt in het kleine stadje Chipping Campden in de Cotswolds. Circa 10 minuten verwijderd van de Watsonian fabriek en een klein uurtje van Birmingham. De info op de hotelkamer beweert een duizendtal inwoners en de ‘High Street’ bevat leuke winkeltjes, een paar hotels en restaurants en pubs.
Al sinds de middeleeuwen speelt deze plaats een rol in de streek want het was ooit één van de centra in de wolhandel hier. In dit gebied werden namelijk veel schapen gehouden. Deze plaats bevindt zich in het noorden van de Cotswolds, een zeer schilderachtig gebied qua plaatsjes en ook mooie veelal licht heuvelachtige landschappen. Naast het mooie land zijn er in de buurt ook behoorlijk veel mooie historische bezienswaardigheden en tuinen te bezichtigen. In Chipping Campden zelf vindt u de Court Barn, Museum of Craft & Design. Het museum staat hier omdat aan het begin van de 20e eeuw Chipping Campden een belangrijke plek werd voor de Arts & Crafts beweging. Meer dan honderd volgelingen (ambachtslieden) van William Morris – de grondlegger van de beweging – kwamen in dit stadje te wonen en werken. Deze mensen wilden op een ambachtelijke manier en met eenvoudig design mooie dingen vervaardigen. Het huis van Morris is overigens te bezichten vlakbij Lechlade in Oxfordshire. Dat heet Kelmscott Manor, ongeveer drie kwartier rijden van hier. Als u ooit nog eens het plan opvat om met motor-met-zijspan of automobiel richting midden Engeland te gaan, doe dan zeker dit gebied aan met al dit soort romantische stadjes.

In één van de pubs streek ik neder en bestelde een halve pint en een maaltijd en dat was prima. Maar de volgende avond bij de Italiaanse trattoria; verpakt op z’n Brits, was zéér aan te bevelen.

De volgende zondagochtend na het Engelse ontbijt, vertrok ik naar Birmingham. Hoewel de motorshow niet heel erg verschilt van de Nederlandse versies, merk je toch gelijk dat je in Engeland bent. De grote merken staan er uiteraard, maar ook is er aandacht voor de geschiedenis. Heeeeyyy, we zijn immers in Groot Brittanië, waar in de hoofden de geschiedenis ingestampt is. Hoewel de moderniteiten ook echt modern kunnen zijn.

Voordat ik mijn favoriete stand (Watsonian Sidecars) opzocht, was ik toch wel regelmatig onder de indruk. Een paar foto’s hieronder om u een klein beetje mee te nemen:

Een tijdje heb ik staan kijken naar de nieuwe mobiliteiten van BSA. Toch in detail wel fraai, maar ik betwijfel of we dit model gaan kiezen om er een zijspan aan te bouwen. Ook kijk ik altijd naar de aanwezige elektrische motorfietsen. Wellicht moeten we geduld hebben op een nieuwe generaties accu’s. Aan verdere reizen gaan de actieradiussen voor vele toch nog niet ver genoeg. Maar wanneer er regelmatig van A tot B gereden wordt, dan weet ik inmiddels uit een klein beetje ervaring dat de elektrische motor echt wel een (groeiende?) schare aanhangers gaan krijgen. Hieronder een paar voorbeelden, welke m’n ogen een tijdje lieten stilstaan.

En zoals gezegd; in Engeland kom je nooit om geschiedenis heen. Hieronder een paar erg fraaie exemplaren, waarbij vooral de zwarte Vincent bij ondergetekende in de smaak viel. Wat mooi zeg!

De stand van Norton was druk, eigenlijk veeel te druk en ik appte m’n favoriete Triumph dealer Blom in Leusden dat ik vind dat zij toch echt het merk moeten gaan vertegenwoordigen. Maar ik weet niets van de huidige stand van zaken van dit roemruchte merk. Zeg nou zelf; hoe bijzonder en bijzonder mooi zou een Watsonian zijspanbak staan, gekoppeld aan de Commando. Ik zie het voor me, u ook?

Uiteindelijk dan aangeland bij de Watsonian stand, waar me een hartelijk warm welkom geheten werd. Eigenaar Ben Matthews met z’n dochter Robyn en Ben Hall, all-round manager van het bedrijf; hun beurt was het om de laatste showdag ’te doen’. Ook dit jaar hadden ze weer een aantal speciale uitvoeringen meegebracht, van onder andere de Prescott en de Grand Prix. Hieronder een paar impressies:

COPYRIGHT © 2023 ZIJSPAN21, HEERDE, DOOR MARK VAN BRAAM
Niets uit deze bovenstaande informatie mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, website of openbaar gemaakt worden in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch of door fotokopieën, opname, of op enige andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van ZIJSPAN21.