Waarde lezer, het is niet méér dan logisch dat ons met regelmaat gevraagd wordt waarom wij vaak kiezen voor de Triumph Trhuxton 900 om onze zijspannen te bouwen. Natuurlijk is het zo dat ‘de looks’ bepalend zijn voor het gros van de ZIJSPAN21 zijspannen. Maar er is uiteraard meer te vertellen dan alleen deze coole looks. Triumph is bovendien één van de oudste motormerken met een roemruchte geschiedenis.
Natuurlijk als eerste het geluid: niet luid, maar wel ‘vet’, deze klassieke sound. De Thruxton staat erg dicht bij de oude Britse Café Racers uit de zeventiger jaren van de vorige eeuw. Maar ik kan u gelijk verklappen dat de zit bij lange na niet zo extreem is. De tweecilinder werd vaak als basis gebruikt en waarmee letterlijk van het ene café naar het andere café geraced werd. Elke café racer ging er daardoor anders uitzien, maar de klassieke 3/4 zit (zij het minder extreem dan vroeger), het omhoog getrokken uitlaatsysteem, spaakwielen en de centrale striping, zijn op de huidige generatie Thruxtons gebleven.
Of het nu gaat over de kleding waarmee u de straat bewandelt; of u wel- of niet uw schoenen gepoetst heeft; of u wel- of niet uw baard/snor gesoigneerd draagt; mijn credo is en blijft: “Style is never out of Fashion”. En deze quote is van harte toepasbaar op de Thruxton 900. Overigens is het zo dat de naam Thruxton is vernoemd naar een circuit in Hampshire, waar de Britten in de wegraces nogal succesvol waren. En de afdekkap op de duozit; veelal wordt de passagier van een zijspanmotor in de (Watsonian) zijspanbak geplaatst, dus deze kap is letterlijk en figuurlijk erg op z’n plaats.
De zithoogte blijkt met het geplaatste zadel op zo’n 82 centimeter in praktijk voor een zijspanmotor erg fijn te zijn. Immers; bij een te hoog zadel zit u al snel ‘hoog op de bok’ en een te laag zadel geeft minder overzicht en minder controle over het zijspan. Dus niks aan doen, deze zithoogte. Met de 3/4 zit blijkt in praktijk bij het gros van de motorrijders te voorkomen dat er rugpijn ontstaat. De vele verkeersdrempels van tegenwoordig, zorgt met deze zit voor een andere ‘scharnierwerking’ van uw benen en heupen en de ‘drempeldreun’ van het rechtop zitten, verdwijnt hierdoor grotendeels.
Technisch is de 4-kleps 865cc luchtgekoelde motor een ideale partner voor de Watsonian bakken. Een prettige gewichtsverdeling. De gewenste snelheid en acceleratie zijn mooi in balans, kruisen met 120 km/h is mogelijk, waarbij het verbruik prachtig binnen de perken blijkt. Teveel vermogen heeft zo z’n nadelen en evengoed is te weinig vermogen niet fijn. De 69 pk’s van de Thruxton is feitelijk erg ideaal. Hoewel de compressieverhouding vanaf het modeljaar 2014 aangepast is van 9,2:1 naar 9,9:1, blijkt het in praktijk nauwelijks verschil te maken of de zijspan van voor- of na 2014 komt.
De moderne techniek van de Triumph Thruxton 900 heeft geleid tot een betrouwbare metgezel. Het koppel van 69 Nm is méér dan voldoende om de zijspan zeer vlot in beweging te zetten. En neen, een Triumph Thruxton 900 is niet bedoeld om te vergelijken met de huidige generatie wegracers met 150 pk of meer. Geenszins. Intussen weten de meesten onder u dat de ‘stoterstanggeleiding’ en ‘carburateurs’ nep zijn, maar wel een charismatische oplossing zijn voor de benzine injectie.
Het stalen dubbele wiegframe met conventionele voorvork en dubbele achterbrug blijkt uitstekend samen te werken met een lichtgewicht- of middengewicht zijspan. De veervoorspanning wordt voor zijspangebruik door ons aangepast. De wielbasis is met z’n 1490 millimeter relatief kort, de balhoofdhoek met 27 graden vrij neutraal en dat genereert een redelijk licht sturende zijspancombinatie. Jazeker, er zijn lichter sturende zijspancombinaties mogelijk te maken, maar zoals Hans het nu heeft ingesteld, geeft het sturen zowel vertrouwen, alsook een goed wegcontact. Mede door het 18 inch voorwiel en het 17 inch achterwiel wordt voldaan aan de wens van de vintage look en dat draagt tevens bij aan een stabiele stuurprecisie.
Natuurlijk willen we met een zijspan goed kunnen stoppen en de beide moderne remmen met 320 mm grote remschijven, weten de Thruxton/Watsonian zijspan goed èn gecontroleerd te laten stoppen. De stuur-eind spiegels zullen voor sommigen onder u even wennen zijn, maar na een eerste rit, wilt u niet meer anders. Triumph heeft een groot arsenaal aan onderdelen om de zijspan-cafe-racer op uw manier te veranderen en aan te passen.
Al met al is de combinatie van de Triumph Thruxton met de Watsonian zijspanbak, (welke uitzonderlijk goed aan elkaar geboetseerd worden door hoofd werkplaats Hans) een optisch- en technisch super zijspan combinatie. Ik zou zo zeggen: “niet langer over nadenken; gewoon doen; het leven is te kort om te lang te blijven dralen!”