
Waarde lezer, één van de dingen welke bij het opbouwen van onze zijspanmotoren altijd weer tot een leuke discussie leidt, is het wel- of niet aanbrengen van uitlaatwrap. Over de zin of onzin van uitlaatwrap.
Omdat smaken verschillen, laten we het zo nu dan dus achterwege. Het onderwerp uitlaatwrap is een onderwerp van prettige discussie. Er zijn een paar redenen te bedenken waarom u dit zou aanbrengen.
Header wrap: Once upon a time…
Allereerst een korte geschiedkundige wrap-les. De ‘header wraps’ of wellicht zouden onze zuiderburen er een fraai woord voor bedenken als bijvoorbeeld ‘uitlaat-band-omloop’ of iets dergelijks, bestaan al sinds de industriële revolutie. Het werd vaak gebruikt als isolatiemateriaal voor stoompijpen en hete waterpijpen in Schepen en gebouwen. In de jaren 30/40 werd het gebruikt voor de uitlaatbuizen van vliegtuigen en werd het rond die tijd ook gebruikt bij Hot Rods en door racers die hun tegenstander een stapje voor wilden zijn. Na loop van de tijd is het concept steeds verbeterd en verder ontwikkeld door bijvoorbeeld andere materialen te gebruiken.
Wat is Uitlaatwrap?
Uitlaatwrap is een speciaal gecoate glasvezel tape/band dat goed bestendig is tegen extreem hoge temperaturen. De uitlaat wrap wordt thans voornamelijk gebruikt in de automotive wereld en in de motorsport. Ook wordt het vaak gebruikt om brandwonden te voorkomen bij het aanraken van de hete uitlaatbuizen. Wraps komen in verschillende materialen voor, waaronder geweven keramiek, glasvezel met een speciale coat en titanium. Glasvezel en keramische header wrap zijn geschikt voor maximaal 1200 graden. Titanium wrap goed is voor maximaal 1800 graden
Positieve eigenschappen:
Uitlaat wrap verhoogt het vermogen en de brandstofefficiëntie door de warmte in de uitlaten te houden. Hierdoor ontstaat er een betere uitlaatgasstroom omdat de glasvezelband ervoor zorgt dat verbruikte gassen gemakkelijker worden verwijderd waardoor er meer luchtstroom (hogere uitlaatsnelheid) is. Tevens vermindert het de temperatuur in de motorruimte en op warme dagen kan ik het merken. Tijdens het rijden merkt u op dat het geluid onder u, fractioneel zachter wordt. Natuurlijk geen mega verschil, maar toch echt bemerkbaar.
Uiterlijk: mooi of lelijk?
Tja; zoveel mensen; zoveel smaken. Uitlaat wrap is te verkrijgen in een aantal kleuren; zwart, zilver, wit, rood, titanium, goud, bruin, groen en vast nog wel wat kleuren te vinden. Veel uitlaten en vooral dan de uitlaatbochten, verkleuren. Neen, niet van de zon en niet door het ontbreken van zonnebrandcrême. De motorfiets krijgt een wat stoerder uiterlijk; authentieker is een woord wat me zo te binnen schiet. Maar ook is het wat minder ‘netjes’ in de ogen van sommigen.
Hoe te monteren.
Er zijn voldoende tutorials te vinden; neem er de tijd voor, eigenlijk best een leuk werkje. Persoonlijk vind ik de metalen kabelbinders het mooist om te gebruiken, maar slangklemmen functioneren ook. Zorg er in elk geval altijd voor dat de wrap goed en strak gewikkeld zit.