Watsonian sidecars – zijspanbakken

Geen bestemming vereist

Het Britse merk Watsonian is wellicht één van de bekendste; zo niet hèt merk met de grootste bekendheid in de wereld van zijspanmotoren. Dat is natuurlijk ook niet raar; sinds 1912 is Watsonian bezig met het bouwen van topkwaliteit zijspannen. Ooit is het bedrijf begonnen door de heer T.F. Watson vanuit Birmingham. Hij bedacht een opvouwbare zijspan; geschikt om door de smalle straatjes van Engeland te manoeuvreren: de start van z’n bedrijf. Door de afgelopen 110 jaren heen zijn er de nodige ups en downs geweest, oorlogen en vanaf het eind van de jaren veertig, vanwege de innige samenwerking met Norton Motorcycles, groeide de naamsbekendheid en reputatie snel. 
Op de vraag welke we een enkele keer gesteld krijgen: “Maar Mark, waarom Watsonian?”, is het antwoord eigenlijk eenvoudig: “Waarom Niet?”. Wanneer u inzoomt naar de bouwkwaliteit, de metalen gietstukken, de afwerking, de buisdikte, de manier van vering… wanneer u in ogenschouw neemt dat Watsonian al ruim 100 jaar zijspannen bouwt, dan kunt u begrijpen dat ze weten wat ze doen en hoe een goed doorontwikkeld zijspan gebouwd moet worden. En het mag gezegd èn geschreven worden: “Een Watsonian zijspan hééft het”.
Wij kunnen aan vrijwel elke motorfiets een Watsonian zijspanbak monteren. Wij denken in mogelijkheden en niet zozeer in problemen. In tegenstelling van wat we best vaak zien, wanneer het over deugdelijk aanbouwen van een zijspan aan een motorfiets gaat, wordt er bij ons gekeken hoe de krachten van alle aanhechtingspunten, zo goed mogelijk worden verdeeld over het gehele frame. We zoeken naar de vier sterkste punten van het frame. Praktisch altijd met een op maat gemaakt hulpframe. Daarbij ontstaat een veel evenrediger krachtenverdeling over het linkergedeelte- èn rechtergedeelte van het motorframe.
Wij kunnen uw zijspanbak in elke gewenste kleur spuiten en hierbij ook te vermelden dat onze poedercoater kan poedercoaten in elke RAL kleur. 

ZIJSPAN21 is de exclusieve Watsonian leverancier voor Nederland, België en Luxemburg. De collectie zijspannen van Watsonian-Squire is omvangrijk en bestaat uit de volgende modellen:

 

Watsonian GP700 bij ZIJSPAN21, de Watsonian dealer van Nederland
Watsonian GP700

Het grootste zijspan in het assortiment is de GP700. Deze kan op verschillende zwaardere- en/of krachtige motorfietsen worden gemonteerd. Zijn klassiek vormgegeven achthoekige neus met aluminium kralen en roestvrijstalen voorste chassisdelen geven de GP700 een geweldige aanwezigheid op de weg. En wen vast aan het bewonderend publiek wanneer uw zijspan geparkeerd staat.
De zitbank heeft een zitbreedte van 64 cm en er is veel ruimte voor bagage in de afsluitbare koffer, zodat u comfortabel kunt reizen. Het stevige stalen buisframe is gepoedercoat om het er goed uit te laten zien èn extreem lang mee te kunnen. De hydraulische vering zorgt voor een soepele rit. Wielen zijn verkrijgbaar in een klassiek 16-inch roestvrijstalen spaak- of modern 10-inch gegoten aluminium type, elk met bijpassende spatborden. Standaard verkrijgbaar in witte of zwarte gelcoat, met andere gelcoatkleuropties op aanvraag. Uiteraard is spuitwerk in elke kleurcombinatie mogelijk. De GP700 wordt geleverd met een tonneau cover, richtingaanwijzers en remlicht. Er is een ‘all weather’ kap beschikbaar. 
We kunnen een verlaagd- of normale voorruit monteren.

Prijs GP700 € 9.690,– (zwart of wit) (Inclusief transport)
Prijs optionele kleur: op aanvraag
Prijs montage/aanbouw/benodigd bevestigingsmateriaal: op aanvraag

.

.

.

Watsonian Sterling

De Sterling is het nieuwste model en leverbaar vanaf januari 2022. Ze is een gestroomlijnd sportief toerzijspan, geïnspireerd op de elegante roadster-auto’s uit de jaren dertig. De Sterling is flink groter dan de Prescott. Het is ‘gewoon’ een lekkere bak, die extreem goed smoelt. Precies goed in proporties. Wat afmeting betreft is het een bak die zich bevindt tussen de grootste GP700 en alle overige modellen. 
De volslanke carrosserie is gemaakt van glasvezel, met een gepolijste gelcoat-afwerking in zwart. Een beperkt aantal gelcoat kleuropties zijn op aanvraag beschikbaar. Maar uiteraard kunnen we daarnaast de bak in elke kleur of kleurstelling spuiten. Hij staat op een speciaal nieuw ontworpen platform-chassis, met onafhankelijke hydraulische vering en een 16-inch spaakwiel (met keuze uit zwarte of chromen velgen). Er is veel beenruimte binnenin, met een gestoffeerde zitbank en een met aluminium omlijst windscherm om de passagier te beschermen tegen wind en regen. Kantel de stoel naar voren om een ​​royale bagageruimte te onthullen, zodat u probleemloos kunt gaan reizen.
De Watsonian Sterling is ook geschikter voor de wat zwaardere motorfietsen. Grofweg; voor motorfietsen tot 250 kilogram adviseren wij zowel de Prescott, Grand Prix, Monza als de Sterling. Voor motorfietsen vanaf 250 kilogram bij voorkeur de Sterling, Grand Prix, GP700 en de Monza.

Prijs GP Sterling € 8.990,– (zwart of wit) (inclusief transport!)
Prijs optionele kleur: op aanvraag
Prijs montage/aanbouw/benodigd bevestigingsmateriaal: op aanvraag

.

.

.

Watsonian Grand Prix bij ZIJSPAN21 dealer van Watsonian

Watsonian Grand Prix

Wellicht het meest bekende model, deze Watsonian Grand Prix. De carrosserie van het Grand Prix-zijspan is gemaakt van glasvezel met een gepolijste gelcoat-afwerking in de kleur zwart of wit. Maar vele andere gelcoat kleuropties zijn op aanvraag beschikbaar. Traditionele detaillering is overal te zien: sierlijsten van gepolijst aluminium op de neus, gegoten bagagerails op het kofferdeksel en een voetplaat van gegoten aluminium.
De passagier reist comfortabel, zittend op een pluche gestoffeerde kuipstoel, beschermd tegen de elementen door een royaal windscherm en gedempt van de weg door hydraulische vering. Op veel foto’s wordt de Watsonian Grand Prix afgebeeld met een hoog windscherm. Wij vinden het wat lagere windscherm, zoals op bovenstaande foto afgebeeld is, wat sportiever. Het voordeel van het hogere scherm is dat de optionele ‘all weather kap’ te monteren is.
Het chassis is gemaakt van 1,5″ buisvormig staal dat zwart is gepoedercoat voor duurzaamheid. IJzeren nokken voor carrosserie- en ophangingsbevestigingen zorgen voor een sterke en stabiele pasvorm, terwijl de gepolijste roestvrijstalen voorste chassisrail een vleugje klasse toevoegt. U kunt kiezen tussen een 16″ wiel met roestvrijstalen spaken of een 10″ gegoten aluminium wiel, met bijpassende spatborden. Voor- en achterknipperlichten, remlicht en achterreflector zijn standaard, en een tonneaucover is ook inbegrepen. Optioneel is er een ​​all-weather kap toe beschikbaar.

Binnenkort bouwen we een Grand Prix zonder de bekende aluminium strips, aan een Triumph Bonneville T120. Daardoor krijgt de bak een modernere uitstraling. Kwestie van persoonlijke voorkeur: met- of zonder sierstrips.

Prijs Grand Prix € 9.390,– (Inclusief transport)
Prijs optionele kleur: op aanvraag
Prijs montage/aanbouw/benodigd bevestigingsmateriaal: op aanvraag

.

.

.

Watsonian GP Manx

De GP Manx is feitelijk een (alleen aan de achterkant) iets verkorte Grand Prix. Daardoor is hij een paar kilo’s lichter en dus alleen aan de achterzijde iets ingekort. De Grand Prix heeft een royale bergruimte achter de zitting en deze bergruimte is bij de GP Manx praktisch gelijk. Dus; de zitruimte en beenruimte van de GP Manx is dus gelijk als met de Grand Prix.
Er is voldoende beenruimte in de cockpit van het GP Manx zijspan en als u bagage moet vervoeren, kantelt u de stoel gewoon naar voren om toegang te krijgen tot de kofferbak. Net als de andere Grand Prix-modellen heeft hij een body van glasvezel die in een buisvormig stalen frame bevestigd zit. Dit stalen frame is gepoedercoat in de kleur zwart en het ziet is solide èn ziet er zeer goed uit. De vering van de bak is hydraulisch en er kan gekozen worden uit een 16″ spaakwiel of 10″ gegoten aluminium wiel.
Ook bij de Watsonian GP Manx kunt u kiezen welke voorruit u wenst; de hogere, of de lagere. De met vinyl beklede stoel heeft een scharnierende rugleuning, die naar voren kantelt om toegang te krijgen tot de achterliggende bagageruimte. Een tonneau cover is bij de prijs inbegrepen en een all-weather kap is optioneel verkrijgbaar.

Prijs GP Manx € 8.300,– (zwart of wit) (inclusief transport)
Prijs optionele kleur: op aanvraag
Prijs montage/aanbouw/benodigd bevestigingsmateriaal: op aanvraag

.

.

.

Watsonian Prescott

De Watsonian Prescott zijspanbak is gebaseerd op een model uit 1946. Voor de eerste zijspan body werd een reserve brandstoftank van een RAF Mosquito bommenwerper gebruikt, welke Watsonian kocht van het ministerie van luchtvaart aan het eind van de tweede wereld oorlog. De naam kwam van de beroemde Cotswolds heuvelklim. Hoewel wij uiteraard elke Watsonian zijspan aanbouw kunnen verzorgen, hebben we een sterke band met deze ‘Prescott’.

De huidige Prescott is gemaakt van glasvezel, waarbij gebruik gemaakt wordt van een mal van het origineel. Watsonian moderniseerde de bak in 2021; de complexe vorm bestaat sindsdien uit twee delen, waardoor de productie versneld kon worden en de prijs bereikbaar bleef. Tevens ontstond toen de inmiddels typerende ‘kroon’ over de gehele lengte van de bak. De bak wordt bevestigd aan/op een stalen chassis, ge-poedercoat voor een oneindig leven. De ophanging is een hydraulische unit en het 16″ wiel heeft roestvrijstalen spaken.

Het windschermpje is neerklapbaar, bevestigd in een aluminium frame. De rugleuning van de stoel is voorover te klappen, om de opbergruimte te bereiken. Een tonneau cover is inclusief.

Prijs Prescott € 7.200,– (zwart of wit) (inclusief transport)
Prijs optionele kleur: op aanvraag
Prijs montage/aanbouw/benodigd bevestigingsmateriaal: op aanvraag

.

.

.

Watsonian Monza bij ZIJSPAN21

Watsonian Monza

Een ‘all-time-favorite’ model, deze Monza en al sinds 1962 in het Watsonian programma. De Monza zijspan is gemaakt van glasvezel en heeft standaard een zwarte of witte gelcoat afwerking. In de loop van de jaren zijn er kleine wijzigingen doorgevoerd.
De stevige bak is bevestigd in een stalen omtrekframe. Dat frame is voorzien van een epoxy poedercoating voor een hoogwaardige afwerking die lang meegaat. Een groot omhullend scherm van Lexan beschermt de passagier tegen de elementen. Hoewel hier op de foto het normale scherm is afgebeeld, heeft de speciaal voor ZIJSPAN21 ontwikkelde verlaagde voorruit onze voorkeur. Uiteraard ook weer de hydraulische ophanging, welke zorgt voor een comfortabele reis. Toegang tot de royale bagageruimte wordt verkregen door de met vinyl beklede stoel naar voren te kantelen. Er kan gekozen worden uit een 16″ spaakwiel of 10″ gegoten aluminium wiel. De Monza wordt geleverd met een tonneau cover en er is de mogelijkheid om een ​​all-weather kap toe te voegen.
De Watsonian Monza is geschikt voor praktisch elke motorfiets.

Prijs GP Monza € 8.650,– (zwart of wit) (inclusief transport!)
Prijs optionele kleur: op aanvraag
Prijs montage/aanbouw/benodigd bevestigingsmateriaal: op aanvraag

.

.

.

Watsonian Platform Chassis

Het Watsonian Platform Chassis is meer dan alleen een zijspan: het is een vrachtdrager; een bagageplatform. Moet u spullen vervoeren? Deze veelzijdige basis kan alles aan, van een gereedschapskist tot een fiets of zelfs een andere motorfiets! Passagiers zijn ook geen probleem.

De basis is zéér sterk en het stalen frame is gepoedercoat. Daardoor zal een Watsonian platform chassis zeer lang meegaan. Ook bij dit platform chassis is hydraulische vering de standaard, waarbij een 16-inch wiel met roestvrijstalen spaken bevestigd is. Standaard wordt er een spatbord, verlichting en een traanplaat gemonteerd.

Let op : het platformchassis is ontworpen voor het dragen van lasten. Bij onbeladen gebruik is voor een veilige werking een ballast van minimaal 25 kg vereist.

Prijs Platform Chassis € 3.764,–

.

.

.

Watsonian International

De Watsonian International is een avontuurlijke zijspanbak, welke gekozen kan worden voor middelgrote ‘adventure bike’. Een kleine geschiedenis: De Watsonian International zijspan debuteerde in 1938 met een lichtgewicht, volledig aluminium carrosserie. De Tweede Wereldoorlog legde de productie echter stil en pas in 1950 was de International eindelijk beschikbaar voor het publiek. Om zijn sportieve capaciteiten te laten zien, werd de zijspan datzelfde jaar ingeschreven voor de International Six Days Trial in Llandrindod Wells. Watsonian ging zelfs nog een stap verder, met hun managementteam (Ron Watson en Cliff Bennett) die begin jaren 50 regelmatig deelnamen aan trial-evenementen met een International-team. Dit diende als een promotiecampagne om de sportievere kant van zijspannen te benadrukken.

De nieuwe International is gebouwd voor de weg en heeft een body van glasvezel voor eenvoudige reiniging en een lange levensduur. Bijpassende spatborden worden geleverd met geïntegreerde richtingaanwijzers en een achterlicht. Voor opslag is er een ruim opbergvak onder de bank, waar uw bagage gemakkelijk in past.

De zijspan zelf rijdt op het bekende platformchassis, gebouwd met stevig buisvormig staal en een beschermende poedercoating. Hydraulische vering egaliseert de hobbels voor een comfortabele rit, terwijl de 16-inch wielen met roestvrijstalen spaken een klassieke touch toevoegen.

Prijs Watsonian International € 6.375,–

.

.

.

Watsonian Opties:
– “all weather hood”: prijs op aanvraag, afhankelijk van model.
– Zitting van leder: prijs op aanvraag, afhankelijk van model.
– Lagere voorruit of hogere voorruit € 0,–
– Autogordel/montage € 60,–
– Meerdere opties/wensen: mail naar: contact@zijspan21.nl

Let op! Alle genoemde prijzen zijn inclusief 21% b.t.w. Prijzen kunnen licht fluctueren door de koersschommelingen van de Engelse Pond. Transport/Douane is berekend op basis van € 500,– inclusief 21% b.t.w. en dit bedrag zit al in de bovenvermelde verkoopprijzen verdisconteerd.

COPYRIGHT © 2024 ZIJSPAN21, DOOR MARK VAN BRAAM
Niets uit deze bovenstaande informatie mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, website of openbaar gemaakt worden in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch of door fotokopieën, opname, of op enige andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van ZIJSPAN21.