
Waarde lezer, ergens in 2019 kregen de tankstations de verplichting om E10 benzine aan te bieden. In deze brandstof zit 90% benzine en 10% bio-ethanol. Het ‘oude’ Euro 95 had ook al een beetje bio-ethanol, maar in E10 zit een hoger percentage.
Uiteraard kwam vanuit de Europese regelgeving deze opgelegde regelgeving. Want volgens de bedenkers is bio-ethanol beter voor het milieu… en de vraag is natuurlijk: wanneer je alles hierover meeneemt, inclusief de schades aan motoren en hogere verbruik, of dit eigenlijk wel zo is.
Voor ons als motorrijders is het goed om te weten of onze motor geschikt is voor E10 benzine. Dat is gelukkig vrij makkelijk te controleren: E10 check.
De volgende vraag is of het na het tanken van E10 gelijk ‘vragen om problemen’ is. En nee, dat is natuurlijk niet zo. Bio-ethanol verbrandt anders dan benzine en het laat een ander residu achter. Langer gebruik van E10 zou de motor anders op kunnen reageren, met name door de aantasting van Bio-ethanol op rubbers, keerringen en andere slijtage onderdelen. Maar dat gebeurt dus niet na een keer verkeerd tanken. Als je per ongeluk E10 hebt getankt ga dan de volgende tankbeurt wel de juiste brandstof tanken. Gaat je motor voor een langere tijd de schuur in, laat E10-benzine niet in de tank zitten.
Gelukkig zijn er ook alternatieven voor E10. Want op veel tankstations kunt u gewoon Euro 98 tanken. Ok, iets duurder, maar je rijdt ook zuiniger. Iemand vertelde me onlangs dat er zelfs helemaal geen bio-ethanol in Shell’s ’98’ zit.
Een tweede alternatief is om bij elke tankbeurt, Fuel Improver toe te voegen. Dit additief voorkomt dat bepaalde rubber-en kunststofafdichtingen, keerringen en pakkingen aangetast worden in uw motor. Niet verkeerd om dit mee te nemen bij een buitenlandtrip. Gelukkig dat er ruimte genoeg is in uw zijspan. Want over de grens is E10 de meest gebruikelijke benzine om te tanken. Het is niet anders.
Even een paar landen; In Duitsland wordt E10 aangeduid als Super E10 of Super 95 E10. Daarnaast is er ook nog Euro 95, Super 95 of Super E5 en nog een paar termen. Gelukkig is er daarnaast ook nog SuperPlus 98.
In het land waar onder andere de rode Bourgognes vandaan komen, wordt E10 aangeduid als SP95-E10. Loodvrije Superplus 98 is ook goed verkrijgbaar, maar ook weer niet bij alle tankstations. Bij BP heet onze voorkeursbenzine Super Green.
Dan bij onze zuiderburen, België. 95 E10 heet het goedje en op alle pompen met E10 is een fraaie groene sticker aangebracht. En opnieuw een gelukje dat er Superplus 98 Sans Plomb verkrijgbaar is.
À titre personnel; wanneer ik bedenk hoeveel kilometers we per jaar (veelal: maar) rijden, zou ik zeggen: tank altijd E5. Immers is het prijsverschil, wanneer we ook het verbruik meenemen en het voorkomen van schade, wellicht op den lange duur, het zuinigste en beste voor uw motorfiets.
Hoe dan ook: rij voorkomend èn voorzichtig!