RijksDienst voor het Wegverkeer (RDW).
We kunnen er niet omheen en hebben aangaande onze zijspanmotor met de wetgever, oftewel de RDW te maken. De wetgever eist dat elk afgebouwde zijspanmotor een kenteken-aanpassing krijgt. Maar ze verschaft deze pas, nadat er een uitgebreide keuring heeft plaatsgevonden. En de motor-met-zijspan goedgekeurd wordt. Er zijn slechts enkele hiervoor uitgeruste RDW keuringsstations in Nederland en wij gaan altijd naar Lelystad. Het transport- en de keuring neemt bijna een hele dag in beslag.
De zijspanmotoren welke wij (KLIK HIER) aanbieden, zijn voorzien van de L4e aanpassing en de kosten zijn dan al verdisconteerd in de verkoopprijs! Bij de aanbouw van een zijspan aan uw eigen motorfiets (vanaf bouwjaar 2009) worden deze kosten (€ 1.350,– incl. 21% b.t.w.) aan u doorberekend; deze staat op de offerte. Na levering van uw zijspanmotor krijgt u het nieuwe kenteken met L4e aanpassing automatisch thuisgestuurd.
In praktijk merken we dat het gros van de verzekeringsmaatschappijen uw zijspanmotor alleen wil verzekeren indien de het kenteken aangepast is door de RDW naar Le4. Vraagt u het anders voor de zekerheid even na.
ZIJSPANLES?
Talloze motorrijders hebben zichzelf het zijspanrijden aangeleerd. Ook ondergetekende is zo ooit begonnen. Desalniettemin adviseren wij toch met klem om ooit een kleine cursus (meestal 1 dagdeel) te nemen. Het is wettelijk (nog) niet verplicht. Maar wel raadzaam. Vanuit de solomotor zomaar zonder voorbereidingen op een zijspan stappen; liever niet doen.
Ondanks bovenstaande advies werkte het voor mij persoonlijk erg goed om me vooraf de eerste oefeningsrit, zéér goed in te lezen over het hoe-en-wat van het rijden op een zijspan. Voorzichtig ging ik rijden en oefenen. Keer op keer herhalen, alsof je tiener-huiswerk zat te stampen. Het was daarbij leuk èn leerzaam om met ervaren zijspanrijders te sparren. En vooral om zonder haast en zonder (te)veel snelheid op stille weggetjes het A-B-C van het zijspanrijden onder de knie te krijgen. Het plezier in het zijspanrijden groeide als het leren drinken van rode Bourgogne! Ik had er al zo’n 800 kilometers opzitten, voordat ik de les bij Rob Teffers boekte. Ondergetekende heeft indertijd een ochtendles bij Rob Teffer in Lelystad gevolgd en bleek na afloop met glans geslaagd. Sindsdien zijn mijn motorkilometers als volgt te verdelen: 30% solomotor en 70% zijspan.