Zijspanbak spuitwerk Monza

Zijspanbak spuitwerk Monza
24 november 2023 Mark van Braam
In Geen categorie

Waarde lezer, doorgaans zijn we met een aantal zijspan bouwprojecten tegelijk bezig. En zo nu en dan breng ik u daarvan op de hoogte. Immers; u kunt het maar beter weten. Ik meen het me in alle bescheidenheid voor me te zien; u bent aan het broeden aan de binnenkant van uw ogen… “zal ik in het voorjaar van 2024 me voortaan gaan bewegen op een smaakvolle zijspanmotor uit de stal van ZIJSPAN21?”…
Hoe dan ook, om een idee te geven van de werkzaamheden; we zijn bezig met een Triumph Streetcup waar we een Watsonian Monza aan bouwen; een Triumph Bobber met een Watsonian Sterling; een Moto Guzzi 850GT met een Watsonian Sterling; een Triumph Bonneville T120 met een Watsonian Grand Prix en een Triumph Thruxton met een Watsonian Prescott. Ons aanbouwteam onder leiding van Hans, is er maar wat druk mee. Het aanbouwen van een zijspanbak aan een motor kost tijd. Het is nooit zomaar even van ’tsjak tsjak tsjak’ en het zit er aan in een paar dagen tijd. Neen; het maatwerk wat benodigd is moet allereerst bij de bewuste motor uitgekristalliseerd worden, gevormd, gesneden, gelast, getest, gepoedercoat, elektra, spuitwerk, opnieuw aangebouwd, afgesteld en een eindcontrôle. Waarna een 3/4 dag bij de RDW doorgebracht moet worden voor het benodigde L4e kenteken. Je schrijft dit allemaal snel op, maar het gehele proces duurt vele weken. 

Over de kleur van een zijspanbak: een enkele keer lukt het om de zijspanbak, vanuit de fabriek in de juiste gelcoat kleur te krijgen, maar vanwege de beperkte kleuren die dan mogelijk zijn, wordt 80% van de bakken gespoten. Zo ook de Watsonian Monza, welke we aan de two-tone Triumph Street Cup gaan bouwen. Vanochtend ontvingen we van de spuiter een viertal foto’s van dit eindresultaat. Een zeer fraaie Two-Tone lak, welke in verschillende lagen wordt aangebracht.

Zoals u weet heeft Watsonian een flink aantal modellen in hun portofolio. De eerlijkheid gebied me te zeggen dat er vier modellen het populairst zijn en in aantallen met elkaar wedijveren: Grand Prix, Sterling, Prescott en GP700. Allemaal te zien op de pagina <Watsonian Sidecars> (klik klik klik).
Hoewel de Watsonian Monza een model is welke al erg lang meegaat, is het niet de meest gekozen zijspanbak. Maar welk een geluk dat smaken verschillen. Immers zouden we anders allemaal op dezelfde motorfiets rijden met dezelfde zijspanbak. En wij achten de Monza aan de Triumph Street Cup een zéér smaakvolle èn originele combinatie. Hieronder vast wat foto’s van het spuitwerk; onze spuiter Jacob heeft er veel plezier in en staat met trots naar z’n werk te kijken. En geheel terecht. Nog een paar weken geduld mensen en dan is ze te bewonderen in onze showroom!

Overigens een nieuwtje; ZIJSPAN21 gaat ergens in het voorjaar verhuizen naar de Rieteweg in Zwolle. Meer informatie gaat volgen; komt goed 🙂

COPYRIGHT © 2023 ZIJSPAN21, HEERDE, DOOR MARK VAN BRAAM
Niets uit deze bovenstaande informatie mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, website of openbaar gemaakt worden in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch of door fotokopieën, opname, of op enige andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van ZIJSPAN21.